De 10 regels over de privacy van consumenten:

Regel 1

Regel 1

Wij hanteren en respecteren de Fair Data gedragsregels, waarin uw privacy en anonimiteit het uitgangspunt is.
Regel 2

Regel 2

Wij zullen geen persoonsgegevens verzamelen, opslaan of bewerken indien er onzekerheid bestaat over of de Fair Data gedragsregels zijn nageleefd.
Regel 3

Regel 3

Wij zullen u nooit misleiden over het doel van het onderzoek of de data-analyse waarvoor de persoonsgegevens worden gebruikt.
Regel 4

Regel 4

Wij zullen persoonsgegevens, die bij het uitvoeren van marktonderzoek en data-analyse worden gebruikt, nooit voor andere doeleinden gebruiken.
Regel 5

Regel 5

Wij zullen bijzondere persoonsgegevens alleen met uw toestemming verzamelen.
Regel 6

Regel 6

Wij zullen uw persoonsgegevens zorgvuldig bewaren en beveiligen en wij nemen daarbij de MOA-richtlijnen voor databeveiliging in acht.
Regel 7

Regel 7

Wij zullen er zorg voor dragen dat onze medewerkers worden getraind en voorgelicht over het gebruik van persoonsgegevens en dat ze een geheimhoudingsverklaring hebben ondertekend.
Regel 8

Regel 8

Wij zullen als uitgangspunt nemen dat uw persoonsgegevens uit marktonderzoek en data-analyse in de rapportage altijd anoniem zijn, omdat deze gegevens niet herleidbaar, koppelbaar en deduceerbaar zullen zijn.
Regel 9

Regel 9

Wij zullen uw direct identificerende gegevens alleen opnemen, in de rapportages van het marktonderzoek en de data-analyse, met uw ondubbelzinnige toestemming.
Regel 10

Regel 10

Wij zullen aan onze onderaannemers, die worden ingeschakeld bij marktonderzoek en data-analyse, gelijke eisen stellen met betrekking tot het onderschrijven van en het handelen naar de Fair Data gedragsregels.

Fair Data voor organisaties

Fair Data voor organisaties

De hoeveelheid persoonlijke informatie die door bedrijven wordt verzameld, via allerlei digitale kanalen, is nog nooit zo groot geweest en zal alleen nog maar verder toenemen. Deze trend gaat niet aan de consument voorbij, zo blijkt uit onderzoek.

70 % van alle EU inwoners geven aan bezorgd te zijn over hun persoonlijke gegevens, die gebruikt kunnen worden voor allerlei andere doelstellingen dan waarvoor de consument deze persoonlijk informatie heeft verstrekt.

Bron: Euro Barometer 2011

Deze bezorgdheid vraagt om transparantie, zodat consumenten weten waar men aan toe is. 

Op dit moment is het voor de consument moeilijk om snel en gemakkelijk onderscheid te maken tussen een organisatie die op een transparante en ethische wijze met de persoonlijk data van de consument om wil gaan en een organisatie die dat niet doet. Er is geen speciaal logo of beeldmerk, waardoor de consument dat onderscheid kan maken. Door gebruik te maken van een nieuw speciaal voor dat doel ontwikkeld  keurmerk kan de consument wel dat onderscheid maken en kiezen aan wie hij/zij wel of juist niet persoonlijke informatie zal vertrekken. Daarom introduceert de MOA, Center for Marketing Insights, Research en Analytics, het nieuwe keurmerk Fair Data.

Organisaties kunnen met dit keurmerk laten zien dat zij transparant en ethisch met data om gaan. Deze Fair Data companies zullen nooit zonder toestemming van de consument de verkregen informatie voor andere doeleinden gebruiken dan waarvoor de consument die gegevens heeft verstrekt. In gevallen dat het niet mogelijk is om die toestemming redelijker wijze te verkrijgen zal een Fair Data company de consument zo goed als mogelijk informeren over het gebruik van de verkregen informatie.

Het Fair Data keurmerk is een branchekeurmerk dat alleen gebruikt mag worden door marketing, insights en analytics organisaties die lid zijn van de MOA. Het voeren van dit keurmerk op de uitingen van deze organisaties geeft aan dat zij werken volgens de tien basisprincipes van de Fair Data Privacy Code.

Onderzoekorganisaties die lid zijn van de MOA hebben ook de door de Autoriteit Persoonsgegevens (Voorheen College Bescherming Persoonsgegevens) in 2010 goedgekeurde integriteitscode ondertekend. Deze code is ook gepubliceerd in de Staatscourant en heeft een bindend karakter voor de onderzoekorganisaties en de onderzoekers die bij die onderzoekorganisaties werkzaam zijn. Alleen deze onderzoekorganisaties mogen het Fair Data logo voeren.

MOA-leden die willen uitstralen dat zij een Fair Data company zijn kunnen het logo aanvragen voor hun uitingen door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Aanmelden Digital Analytics Nieuwsbrief

Zoek in ClouToday