Leergang Digital & Webanalytics

4-daagse Digital- en Webanalytics opleiding

De eerste leergang zal plaatsvinden op:
6 september jouw docent is: Frans Appels - Netprofiler
13 september jouw docent is: Felipe Wesbonk - Traffic Builders
20 september: Johan de Groot - AntiChaos
27 september: Mesut Karaman - Freelance Webanalist

Digital en Webanalytics

Steeds meer oriëntatie en koopgedrag vindt online plaats. Uitdaging is om in de online communicatie zo goed mogelijk in te spelen op de behoeftes van de digitale consument. Dat kan door het vastleggen, analyseren en vervolgens optimaliseren van de digital customer journey. Maar wat leg je vast, hoe bepaal je waarop te sturen, hoe configureer je je (web)analytics tool, hoe vertaal je rapporten naar praktische inzichten en hoe zorg je dat deze inzichten resulteren in betere online campagnes, nuttige testen en een hogere conversie. Dat zijn belangrijke onderwerpen van de opleiding Digital- en Webanalytics.

Het vakgebied van digital analytics en web analytics is de laatste jaren in een stroomversnelling gekomen. In de korte opleiding wordt praktische ervaring opgedaan met alle veelgebruikte webanalyse tools en oplossingen zoals Google Analytics, Adobe Analytics, tagmanagement, A/B testing tools en conversie optimalisatie. Met de korte opleiding Digital- en Webanalytics leert u de praktijk van het analyseren van digitale en online data. De opleiding is enerzijds ontwikkeld voor (young) professionals die aan de slag willen op het gebied van webanalyse, digital analyse en online marketing. En anderzijds voor (online) marketeers die zich willen verdiepen in wereld van digital analytics. Binnen een maand leert u op tactisch en operationeel niveau hoe u succesvol webanalyse tools selecteert, implementeert en gebruikt. Dankzij de zeer ervaren docenten, de interactie met studiegenoten, de praktische kennis, de groepsopdracht, de examens en de vele cases heeft u in een maand de basis gelegd voor een verdere ontwikkeling op digital analyse gebied.

  • Dag 1 - Introductie Digital Analytics en Google Analytics

    Introductie Digital analytics en Google Analytics

    Ochtend:
    • Trends en ontwikkelingen in analytics en wetgeving
    • Digital analytics plan, doelstelling en KPI's
    • Overzicht van online marketing instrumenten
    • Databronnen, dataverzameling en meetmethodes
    • Terminologie analytics
    • Cookiewetgeving en privacy

    Middag:

    • Tagmanagement oplossingen en toepassing
    • Introductie Google Analytics
    • Rapporteren en analyseren in Google Analytics
    • Campagne analyse
  • Dag 2 - Verdieping in Google Analytics

    Verdieping in Google Analytics

    Ochtend:
    • Campagne tagging
    • Campagne analyse in Google Analytics
    • E-commerce tracking
    • Segmentatie
    • Attributie en attributie modellen
    Middag:
    • Funnel en conversie analyse
    • Landingspage optimalisatie
    • Visitor flow
    • Geavanceerde analyses in Google Analytics
    • Zelf aan de slag
    • Uitleg over Google Analytics examen
  • Dag 3 - Tools en dashboarding

    Tools en dashboarding

    Ochtend:
    • Adobe Analytics Suite en rapportages
    • Zelf aan de slag met Adobe Analytics
    • Overzicht andere web analytics tools
    • Social media analytics
    Middag:
    • Ontwikkelen van dashboards
    • Overzicht tooling: Google Analytics Dashboards, Google Data Studio, Klipfolio, Tableau
    • Zelf aan de slag met ontwikkelen dashboards
  • Dag 4 - Conversie optimalisatie en A/B testen

    Conversie optimalisatie en A/B testen

    Ochtend:
    • Expert audit
    • Usability onderzoek
    • Online surveys
    • Customer feedback
    • Tooling zoals Hotjar en Usabilla
    Middag:
    • Optimalisatie met A/B testing
    • Overzicht tools: Visual Website Optimizer, Optimizely en Google Personize
    • Zelf aan de slag met Visual Website Optimizer
    • Einde dag: GAIQ examen

Aanmelden Digital Analytics Nieuwsbrief

Zoek in ClouToday