Nederlanders hebben meer vertrouwen in cultuuraanbod

cultuur aanbod cultuur aanbod

In 2017 is het cultuurvertrouwen in Nederland gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit de Cultuurmonitor, een doorlopend onderzoek naar het consumentenvertrouwen in de culturele sector.

Nederlanders hebben vooral meer vertrouwen hebben in de diversiteit van het culturele aanbod en willen er meer gebruik van maken in 2018. Dat geldt vooral voor bioscopen/filmhuizen en musea/galerieën.
Verder is het sentiment over culturele instellingen verbeterd. Consumenten zeggen dat zij vaker via social media geattendeerd willen worden op leuke activiteiten, en dat zij gastvrij, vriendelijk en enthousiast personeel belangrijk vinden. Ook blijkt dat wanneer consumenten betrokken raken bij een lokale organisatie – door mee te werken aan een tentoonstelling of op te treden op het podium – dit bijdraagt aan een positiever beeld.

De Cultuurmonitor is een initiatief van Hogeschool Utrecht, de Academie voor Cultuurmanagement en DirectResearch. De Cultuurmonitor meet de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen in de culturele sector.

Aanmelden Cloutoday